Rellen in Hamburg tijdens G20: Hoe wordt er omgegaan met de schade?

Afgelopen weekend, 7 en 8 juli 2017, vond de twaalfde bijeenkomst van de "Group of 20", ofwel de G20, plaats in Hamburg. De G20, opgericht in 1999, is een internationale samenstelling van overheden van economische grootmachten. De huidige participanten zijn Amerika, Argentinië, Brazilië, Canada, China, Duitsland, de Europese Unie, Engeland Frankrijk, India, Indonesië, Italië, Japan, Mexico, Rusland, Saoudi Arabië, Turkije, Zuid Afrika en Zuid Korea. De top staat gewoonlijk in het teken van verschillende economische onderwerpen, maar gastvrouw en bondskanselier Angela Merkel gaf voorafgaand aan de bijeenkomst aan dat de bespreking klimaat getint zou worden. 
Helaas heeft deze bijeenkomst geen rustig verloop gekend. Onder leiding van de extreemlinkse anarchistische groep Welcome to Hell ontstonden er vrijdagmorgen rellen waarbij auto's in brand werden gestoken. 

De situatie in Hamburg

De autoriteiten verwachtten dat maar liefst 100.000 betogers richting Hamburg zouden komen en waarvan 8.000 in staat waren om geweld te gebruiken. De demonstranten keuren het af dat de G20 top vooral aan geld wil denken en dat past niet in hun linkse denkbeeld. Tevens kent Hamburg een traditie van links en radicaal-links activisme. De bijeenkomst werd door de activisten dus als een provocatie gezien. 

De autoriteiten maakten zich grote zorgen en hebben 20.000 politie-agenten paraat gezet. Echter mocht dit niet volledig baten tegen alle aangerichte schade. Overal in de stad zijn auto's in brand gestoken en zijn winkels kapot gemaakt. Naast alle aangerichte schade zijn ook 476 politieagenten gewond geraakt.


Dit is natuurlijk een verschrikkelijke situatie die beter niet plaats had kunnen vinden. Maar nu het weer rustig is in Hamburg, hoe zit het eigenlijk met de schade? Welke regelingen worden getroffen om de stad te herstellen en hoe wordt dit bepaald?

Aansprakelijkheid

We kunnen natuurlijk kort zijn over wie er aansprakelijk zijn voor de aangerichte schade. De opstandelingen hebben intentioneel schade aangericht en zijn hierdoor de overduidelijke aansprakelijken voor de schade. De situatie is in dit geval alleen aanzienlijk complexer dan kleinschalige schade. Hoe worden immers alle 100.000 betogers geïdentificeerd en aansprakelijk gesteld? Dit is een onbegonnen zaak. Er zijn 400 arrestanten, maar betekent dit dan dit aandeel van 0,4% van de aansprakelijken alle schade moet gaan betalen? De aansprakelijkheidsverzekering van de 400 geïdentificeerde protestanten gaat deze schade immers niet dekken.

Herstellen van de stad

Hamburg ligt in puin en ​er is schade voor miljoenen euro's. Een groot deel van de inwoners van Hamburg heeft zich vrijwillig aangemeld om de puin op te ruimen. Wat betreft de miljoenen euro's aan schade, deze worden helaas niet door de opstandelingen vergoed, maar door de belasting betalende burger.
Dit soort geëscaleerde situaties zijn complex om te behandelen met betrekking tot de aansprakelijkheid en de vergoeding van de schade. Deze vergoeding is helaas bijna nooit te verhalen op de aansprakelijken, waardoor in dit soort situaties het vaak de overheid is die bij moet schieten.

Verdere informatie over aansprakelijkheid

Aansprakelijkheid bij schade is ​vaak lastig vast te stellen en een delicate situatie voor de verzekering. Voor een overzicht van verschillende verzekeraars die een aansprakelijkheidsverzekering aanbieden, klik op de vergelijker hieronder.

About Denny van Mook

Check Also

Orkaan Irma over Sint Maarten: Hoe gaat Nederland om met de schade?

Op woensdag 6 september 2017 heeft orkaan Irma één van de eilanden op de Nederlandse …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *