Aansprakelijkheidsverzekering voor je webwinkel, waarom en hoe zit het in elkaar?

Of het nu gaat om Amazon, Bol.com, Marktplaats, Wehkamp of een andere webshop, het verkopen van producten via internet brengt risico's met zich mee, vooral wanneer de producten worden verkocht vanuit China, India of andere landen buiten Nederland.

Is een Webwinkel veilig?

Grote goed beheerde bedrijven zoals Amazon en Bol.com vereisen hun onlineklanten om een online aansprakelijkheidsverzekering te krijgen die de dekking van de productaansprakelijkheidsverzekering omvat aangezien het terugkrijgen van geld van buitenlandse fabrikanten bijna onmogelijk is.

Ondanks de risico's kan online verkoop zeer winstgevend zijn en “De omzet van pure webwinkels is in de periode van januari tot november 2016 met 23 procent gestegen, ten opzichte van een groei van 21,5 procent een jaar eerder. Bij webshops met een fysieke winkel is de groeisnelheid afgenomen van 21,5 naar 14,9 procent.” Bron: tweakers.net.


 Ondanks al het potentieel is het belangrijk om op te merken dat alle zakelijke kansen ook risico's met zich meebrengen. Daarom is de verzekering van de online aansprakelijkheidsverzekering vereist door Amazon en anderen en wordt aanbevolen door deskundigen van zakelijke verzekeringstussenpersoon. Gelukkig kun je een aansprakelijkheidsverzekering afsluiten voor je webwinkel inclusief productaansprakelijkheidsdekking bij redelijk wat verzekeraars. 

Hoe gaat het proces?

Het proces van een online aansprakelijkheidsverzekering te krijgen is rechtdoorzee en hieronder volgt een globaal overzicht van de benodigde informatie. Vandaar deze zes vragen die tussenpersonen vragen om te helpen met het beschermen van je webwinkel:

1. Welk product verkoop je?

Het soort product dat een bedrijf verkoopt, bepaalt de specifieke risico's voor de eigenaar van het bedrijf. Een ondernemer die bijvoorbeeld slippers verkoopt, heeft andere risico's dan een ondernemer die zilverwerk verkoopt. Een tussenpersoon zal met deze risico's rekening houden bij het vinden van verzekeringsdekking.

2. Waar verkoop je je producten?

Dit is belangrijk, aangezien sommige verzekeringsmaatschappijen alleen de binnenlandse verkoop zullen dekken. Neem contact op met een klantenservicenummer van een verzekeraar om te bepalen welke verzekeringsdekking beschikbaar is voor je online bedrijf.

3. Is je merk of label op het product dat je verkoopt?

Als een bedrijfseigenaar zijn merk of label op een product plaatst, kan hij/zij verantwoordelijk worden gehouden voor de werking van het product en voor schade die een klant ontvangt als gevolg van het product. Deze informatie zal de tussenpersoon helpen het risiconiveau te beoordelen waarmee de ondernemer geconfronteerd kan worden.

4. Hoe sla je de informatie van je klant op?

Deze vraag gaat over cyber security. Als een online bedrijf de informatie van klanten opslaat op een server of cloud-gebaseerde technologie, moet cyberverzekering worden overwogen. Het is ook nuttig om een online winkel te vragen hoe betalingen worden verwerkt en of hun software (die creditcardgegevens verzamelt) verzekerd is.

5. Heb je een commerciële aansprakelijkheidsverzekering?

Commerciële algemene aansprakelijkheidsverzekering beschermt bedrijfseigenaren tegen scenario's waarin zij kunnen worden vervolgd. Met name de dekking van de aansprakelijkheid voor producten en voltooide activiteiten vormen een belangrijk aspect van de dekking voor onlinebedrijven:


  • Productaansprakelijkheid: indien een klant schade ondervindt van een product dat online is gekocht, kan de klant aanklagen. De productaansprakelijkheid zou de kosten kunnen dekken in geval van een rechtszaak.
  • Voltooide bewerkingen: indien een klant besluit om na het verstrijken van de garantie voor schadevergoeding in rechte op te treden, kan deze dekking de eventuele proceskosten dekken.

6. Heb je een bedrijfsonderbreking verzekering?

Een voorwaardelijke bedrijfsonderbreking verzekering dekt financiële verliezen aan het bedrijf als er een onderbreking is (zoals een vertraging of schade veroorzaakt aan het product) van een leverancier. Als een bedrijf bijvoorbeeld voor zijn product levert bij een fabrikant die niet meer kan opereren vanwege een onverwacht incident (zoals een brand in het magazijn), dan is dit een onderbreking voor de online business. Deze onderbreking zal leiden tot een financieel verlies, dat kan worden gedekt door een voorwaardelijke bedrijfsonderbreking verzekering.

Bespaar op je aansprakelijkheidsverzekering

Elke dag verzamelen wij de gegevens van tientallen verzekeraars. Deze stoppen wij allemaal in onze vergelijker.
Hierdoor kan jij makkelijk jouw eisen aan een aansprakelijkheidsverzekering invullen en laten wij direct het beste resultaat zien.
Wij zetten ons dagelijks zodat u gegarandeerd de beste verzekering heeft. Maak vandaag nog uw keuze!

Ik kon makkelijk een passende aansprakelijkheidsverzekering vinden. Dat was eigenlijk het enige wat ik wilde.

Joost Thijsen

De verzekering van FBTO pasten het beste bij wat ik graag wilde.

Melanie van Hierden

Na het vergelijken heb ik ook nog even mijn eigen onderzoek gedaan maar dit had eigenlijk niet gehoeven. De vergelijker doet uitstekend zijn werk!

Alex Vaart

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *